X
päev
70,41703N
ja 25,14958E – Vuotso
Läbisõit
356 km
Eilne
päev lõppes kalaga ja tänane päev algab kalaga. Seda korda siis
külmsuitsu viilud ja saia peal. Ei tea, kas asi eelarvamuses, et kui
Norra, siis värske ja hea kala, aga ka hommikused viilud saia peal
tundusid väga head. Et uni oli hea ja magasime pikalt, siis äratus
oli alles üheteistkümnest ja liikuma saime alles lõunast. Mingit
erilist plaani ei olnud ja otsustasime lihtsalt vaikselt kulgeda.
Etteruttavalt võib öelda, et vaikne kulgemine muutus päeva lõpuks
päris korralikuks läbisõiduks ja ennekõike tõeliselt
meeldejäävaks ja huvitavaks päevaks.
Esimesed
50 km liikusime mööda mere rannikut ja maapind ei olnud enam nii
mägine, kui Nordkappis. Tee suht sirge, erilisi tõuse ja laskumisi
polnud ning avar vaade mõlemale poole. Ehk et rahulik sõit piki
rannikut.Kuna oli mõõnaaeg, siis meri oli taganenud mõnes
madalamas kohas kuni 100 meetrit ja kogu selle ala kuivale jätnud.
Mitu korda jäime seisma ja imetlesime taganenud merd. Meie jaoks ka
see huvitav vaatepilt. Esimene suurem asustatud paik teel oli
Lakselv, kus sai natuke tangitud ja tanklas kahte eesti tsiklimeest
(üks tegelikult küll naine) kohatud. Tankisime täpselt nii palju,
et Soome jõuda ja igaks juhuks mingi 5 liitrit rohkem, et halbu
üllatusi tee peal ette ei tuleks ja taas sõitma.
Aga
midagi läks arvestustes segi ja tegelikult jäi isegi 5-10 liitri
jagu puudu. Eks mäed vist võtavad oma. Mingi 50 km enne Soome
piiri oli selge, et hea kui Karasjokki jõuame ja kui 15 km enne
Karasjokki viskas tabloole järelejäänud maaks 0 km ette, siis ei
hakanud aurude peal sõiduga riskima (mine tea, kus tõusu peal päris
otsa lõpeb) ja igaks juhuks valasin puutumatust tagavarast
kolmveerand kanistrit paaki. Nii et igal juhul tasub hoida mingit
varu autos.
Natuke
Lakselvist väljas sai tee peal olevat Saami muuseumi külastatud,
mis küll rohkem oli paari pildi tegemine väljas olevast Saami
hurtsikust ja eelkõige fotojaht kahele põdrale, kes muuseumi
territooriumil rahulikult sõid. Kui autodest on põhjapõtradel
täiesti suva, siis inimesi nad väga lähedale ei lase. Nad küll
ei põgene, aga neile väga ligidale minnes astuvad vaikselt eemale
ja jäävad uuesti sööma. Täna sai ka selgeks, miks põhjapõdrad
metsast välja tulevad ja teede ääres käivad. Õhtul mingit
kohalikku soome raadiokanalit kuulates hoiatati autojuhte põtrade
eest ja öeldi, et metsas teevad sääsed põtradele liiga ja nii nad
sõiduteede äärde tulevadki. Nii et sõites tuleb kogu aeg väga
tähelepanelik olla. Õnneks on põhjapõdrad rahulikud ja ei tee
järske liigutusi, ehk et suudad hoo maha võtta, kui näed, et põder
risti üle tee minema hakkab.
Enne
Soome jõudmist tegime väikse peatuse ka Norra poolses linnas
Karasjokis, vaatasime, kuidas kohalikud lapsed 16 kraadises jõevees
müttavad ning saime mõned ilusad pildid vesilennukist ja mingitest
imelikest, pikkadest ja kitsastest paatidest, millega vist turiste
jõe peal sõidutatkse. Ja paarikümne km pärast tagasi Soomes
olimegi.
Kuidagi
kodune tunne on Soome jõuda. Täpselt nagu Euroopast tulles hakkab
kodune tunne Leedu piiri ületamisega, sama on põhja poolt tulles
Soome piiriga. Hoolimata sellest, et 1000 kilomeetrit veel sõita,
oled peaaegu et kodus.
Kuna
auto pardaarvuti näitas veel olemasoleva bensiiniga sõidumaaks üle
90 km ja et järgmine asustatud koht Soomes oli 80 km kaugusel, ei
hakanud Soome poolsesse piirilinna tankimiseks sisse sõitma ja
täiega edasi. Et tee oli ainult üles ja alla, siis kulu muidugi
suurem ja mingi 40 km enne soovitud kohta viskas tule põlema, aga
näitas, et täpselt jõuame kohale. 10 km edasi ja juba ees kiri, et
ikka ei jõua kohale. Et paar liitrit bensiini kuskil kanistripõhjas
olemas, siis väga ei pabistanud ja lülitasin bensunäidu hoopis
välja. Kui lõpeb enne otsa, eks siis kallab kanistrist tilga peale.
Paar kilti enne bensukat korraks vaatasin ja siis näitas igatahes
nulli, aga bensukasse välja vedas ja värske koguse paaki saime.
Bensiinist
veel nii palju, et eelmise aasta närvilisest kogemusest õppust
võtnuna on nüüd alati 5 liitrine kanister kaasas, mis tõesti on
ainult hädajuhuks ja kui vaja ei lähe, toon koju tagasi.
Ja
täna seda vaja läks.
Nii
et Soome. Algus oli tõeliselt igav – noolsirge tee, mis läks kord
üles ja alla, nii et mõne kõrgema tipu pealt nägid kilomeetrite
kaugusele teed ette. Ja ikka selline üles ja alla maastik.
Esimese
peatuse Soomes tegime Inari linnas. Juba kaugelt oli näha suurt
Saami muuseumi silti ja otsustasime vaadata. Et aga suvisel ajal on
seal muuseumid lühemalt lahti kui talvel ja praegust pannakse see
kinni kella viiest ja me jõudsime 10 minutit enne viite, siis
muuseumi sisse ei pääsenud. Aga olime juba parklas, siis põhjalik
kontroll suveniiripoes ja natuke jalutamist ning tunnike jälle
kulunud. Suveniiripoest leidis Mare kohaliku lehe ja sellest
kuulutuse, et natuke peale Inarit, pakutakse ühes teeäärses
puhvetis, millel Karupesa nimeks, põjapõdraliha.
Käia
niimoodi põhjas ära, et põhjapõdra liha ei proovigi, oleks patt
ja nii meil järgmine peatuspaik teada. Ja ka menüü paigas –
porokärysta, mis kujutab endast portsu kartuliputru, millel praetud-
küpsetatud põhjapõdra liha tükid ja kastmeks pohlamoos. Kõrvale
tükk saami leiba.
Minule
jättis natuke lamba maitse suhu, nii et teist korda enam proovida ei
igatse. Ei midagi hullu, aga ei mingit maitseelamust.
Karupesa
aga osutuks niivõrd toredaks kohaks, et lihtsa õhtusöögi asemel
veetsime seal kindlasti üle tunni.
Karupesa
on koht, kus laudadest ehitatud rada läheb mäest üles ligi 85
meetri kõrgusele ja kogu see mäenõlv on täis suuri kive, üks
suurem kui teine ja iga kivi ääres tuli ka pilti teha. Esimest
korda elus nägin seest õõnsat kivi, kuhu sai lahedalt sisse ronida
ja peaaegu et püsti tõusta.
Tore,
põhjapõdra liha maitstud, ka mäkke ronitud ja suuri kive uuritud
nii seest kui väjast ning lõpuks ka suveniiripood üle
kontrollitud, oli aeg edasi liikuda ja öömaja hakata otsima. Et
olime heade öömajakohtadega juba harjunud, oli kindel soov, et
ööbima jääme vee äärde. Kaarti uurides saime aru küll, et
sõita veel mingid 60-70 km, enne kui järved pihta hakkavad, aga et
soov oli kindel, siis polnud midagi parata, tuli edasi sõita. Kuigi
kell oli pool kaheksa, otsustasime tunnikese õhtust aega veel
ohverdada, et vee äärde jõuda.
Kena
koha leidsime Vuotso nimelises külas, millest voolas läbi järvi
ühendav kanal. Sinna kanali äärde end parkisimegi. Ja et kohe
külje all oli väike paadisild, siis katsime sinna tagasihoidliku
piknikulaua valge veini, Kalevi kommide ja arbuusiga. Et õhtu oli
imeliselt vaikne ja soe, siis plaanisime pikemalt õhtust päikest
nautida ja kalade mängu vaadata, aga mingid väiksed putukad
tõmbasid sellele kriipsu peale. Nii kohutavalt teravalt ammustasid,
nagu nõelaga oleks keegi kogu aeg torkinud. Kannatad 5 minutit,
kannatad 10 minutit ja läbi häda veel 10, aga sellega on ka kõik.
Kõõlusime natuke veel paadisillal ja kobisime karavani peitu.
Imelikud satikad, ise nii väiksed, et pole nähagi, aga selle eest
kurjad.
Kuna
kell oli kaugelt üle kesköö, siis magama. Mare on muidugi loodud
igal pool ja igas asendis magama ja mingi päikesepaiste tema unele
ei mõju. Minul aga on öö ja päev nüüd täiega segi, no ei suuda
enam uinuda. Selline tunne, et terve öö uni ei tulnud, aga et
hommikul kõige hullem olukord ei olnud, ju ma siis ikka magasin
natuke. Aga jah, no ei suuda ma selle öise päikesega harjuda. Homme
on teoreetiline võimalus ka hetkeks pimedamat aega näha, sest
tahaks ikka üle polaarjoone jõuda ja äkki isegi natuke kaugemale
kui Rovaniemi, ehk et juba sinna maale, kus päike ikka loojub ja
mingigi öö olemas on.
Lisaks
eelnevale tegi Mare täna õhtul Rovaniemi raamatutega tõsisemat
tutvust ja leidis venelastele mõeldudreisijuhist mitme kaltsuka ja
kirbuturu asukohad. Nii et äratuskell pandi kella üheksaks laulma
ja hiljemalt kümnest peame siit kadunud olema, et kella üheks
Rovaniemisse jõuda ja tõsisem ostumaraton ette võtta.
Kokkuvõtvalt
võib öelda, et oli taas kord ilus päev. Oli küll palju sõitu ja
oli ka palju vaatamist. Ja et hilja alustasime, siis ka hilja
lõpetasime.
Karupesa
on selline koht, kuhu soovitaks kõigil minna, kes Rovaniemist
ülespoole liiguvad.
Ja
veel, meile oli kätte sattunud ka üks venekeelne Rovaniemi
tutvustus ja naera puruks, kui sealset teksti loed, eriti seda osa,
kuidas soovitatakse Rovaniemis käituda. Mõned näited:
- Ära joo rooli taga
- Kasuta Hands freed
- Kinnita turvavööd
- Lase jalakäijad üle
- Takso saab ainult spetsiaalsest ootekohast või telefoni teel kutsudes
- Kui põdra alla ajad, ära seda kaasa võta
No comments:
Post a Comment