Thursday, July 18, 2013

3. Päev - Jyvaskylast Oulu

III Päev
Jyvaskyla – Oulu
Läbisõit 325 km

Hommik Minimani parklas algas kell 6, kui mingi harjamasin akna alt mitu korda edasi-tagasi suure kohina saatel mööda sõitis. Aga õnneks oli kell veel nii varajane, et unele see väga ei mõjunud ja hetk peale koristustööd magasime taas. Mingi aeg hiljem ajas Mare end püsti ja pliidi äärde. Ja hetke möödudes, avastades, et kell natuke kaheksa läbi, ronis üllatushüüde saatel teki alla tagasi. Sellist asja ju ometi juhtuda ei tohi, et puhkuse ajal kell kaheksa üles tõustakse.
Nii et ärkamine tavapärasel ajal, umbes kümne ajal. Tund aega pesemisele ja söömisele ning jälle teele.
Eelnevalt veel nii palju, et eile ostsime Minimanist presskohvikannu, mis hommikul, peale vee sissevalamist, osutus põhjatuks. Põhjatuks mitte selles mõttes, et hästi palju vett sisse mahuks, vaid põhjatuks selles mõttes, et kõik sissevalatud vesi kukub põrandale. Nimelt puudus kohvikannul põhi
Nii et enne väljasõitu veel poodi kohvikannu vahetama. Kohvikann vahetati muidugi ringi, aga ega selle uue kannugagi kõik libedasti läinud. Kohvikannu sõelale pressides läks vars küll lõpuni kohvikannu sisse, aga sõel jäi kohvi peale. Nii ei ole Soomes olukord parem midagi kui Eestis, samamoodi võid poest saasta saada. Sel korral ei läinud enam kohvikannu vahetama (mis sa sest vahetad, kui uus on samasugune ja võimalik, et veel hullem), selle asemel tõin poest tuubi liimi ja homme hommikul teeme katkisele kannule upgreidi ja loodetavasti saame tulemuseks parema toote, kui algselt tehasest välja tuli.
Üheteist paiku saime Jyvaskülast välja ja täisgaas Oulu poole. Õnneks mitte pikalt – mõnikümmend kilomeetrit Jyvaskülast põhja poole hakkasid teeviidad lennumuuseumit näitama. Ja et mitte teist päeva järjest ainult sõidule pühendada, pöörasime autonina lennundusmuuseumi poole ja etteruttavalt, see oli kindlasti õige tegu.
Jyvaskylas asub Soome sõjaväe lennuväli, -lennukool ja -lennuväe staap. Ning loogiline ja loomulik, et sinna ka muuseum tehtud. Ekspositsioon ei ole loomulikult nii suur kui mõni ameerika analoogidest, aga hea ülevaate annab Soome sõjalennuväe arengust küll. Suhteliselt väikesele pinnale on päris suur hulk suuremaid ja väiksemaid, ning uuemaid ja vanemaid lennumasinaid mahutatud. Lisaks mootorid, relvad ja sidevahendid, nii et vähemalt tunniks ajaks on seal tegemist isegi siis, kui iga ekspositsiooni juures kirjeldust lugema ei jää. Mis väga meeldis, oli võimalus nii Vene- kui ka Rootsi päritolu hävituslennukite piloodi koha peale istuda ja kõiki nuppe ja kange näppida, mis piloodi käe ulatuses on.
Igatahes soovitan kõigile sealkandis seiklejatele lennumuuseumile tund-paar kulutada. Ainuke kahju sellest, et kogu ekspositsioon on ainult Soomekeelne. Mingitele asjadele on ingliskeelsed lühitõlked tehtud, aga valdavalt kõik kirjeldused ainult- või suures osas soomekeelsed.
Edasi Oulu poole ja õhtul viiest olime kohal. Päris Oulu välja ei jõudnud, kuna mõni kilomeeter enne Oulut asub Põhja-Soome suurim kaubanduskeskus Zeppelin ja et ostukeskuste parklad on head ööbimiskohad, pöörasime sisse. Saime enda käsutuse nurgataguse parkla, kus ruumi tuhandele autole ja mis kõige toredam, ka vool oli olemas. Iga tunni aja tagant tuli vool uuesti sisse lülitada, aga käru aku saame kenasti täis laadida.
Paar tunnikest taas poodide külastamiseks ja veendumiseks, et ajakirjanduse jutud Soome toidupoodide odavatest hindadest on pehmelt öeldes müüt. Äkki me ei oska otsida, aga juba teist õhtut järjest oleme otsinud neid imeodavaid hindu, aga ei leia. On küll mõned asjad ligilähedaste hindadega, aga et päris odavamad – no ei ole leidnud.
Kesk-Soome loodus on üllatavalt sarnane sellele, mis kodus, eriti Kesk Soome ülemine pool, kus järvi jääb vähemaks ja põllumaad tekib juurde. Kui allpool oli palju kuuske, siis kuskil sadakond kilomeetrit enne Oulut sai valdavaks männi, kase ja lepa kooslus, ehk et sama, mis Eestis ja et kõrgeid mägesid siinkandis pole, on maastik suht Lõuna Eesti taoline. Nii et sõidad ja sõidad ning ainuke, mis teisiti on, kui kodus, on natuke väiksemad autode numbrid ja mõned teise nimega bensukad teede ääres.
Ilmaga on nii ja naa – eile oli tuuline ja niiske, nii et Jyvaskylas ei tahtnud autost välja tulla, aga muidu hea reisiilm. Ei ole väga palav, et naha märjaks võtab, samas öösel väga mõnus magada.
Kokkuvõtvalt oli üks sõidupäev ühe muuseumikülastuse ja kaubanduskeskuses veedetud õhtuga. Homme hommikul (pigem siiski keskpäeval )sõidame Oulu ja vaatame seal ringi. Kui ilm normaalne, saab ratastega linnas liikuda, kui ei, eks peab siis autoaknast linna vaatama.


Pildid:
1. Hommikune ettevalmistus Minimani parklas 
2. Lennundusmuuseum,  üks allakukkunud hävitaja
3. Lennundusmuuseum, Saab hävitaja piloodikoht
4. Lennundusmuuseum, ülevaade rõdult
5. Lennundusmuuseum, Saab hävitaja



No comments:

Post a Comment