13. Päev (21.07.)
Laerdal - Nes
Kokku läbisõit 303 km
Kokku läbisõit 303 km
TAEVAS KÄIMISE PÄEV
Nagu eile sai otsustatud, jätsime maja Laerdali küla parklasse ja ise autoga üles mäkke. Eile kaardi pealt vaadates tundus, et peamine vaatekoht ja vaatamisväärsus 10-15 km Laerdalist ja arvasime, et sõidame sinna ja tagasi ja kõik selle üritusega, et teise otsa käänulistele teedele ei lähe turnima. OK, hommikul juba enne üheksat üleval ja enne poolt kümmet kohvi joodud ning minekuvalmis. Eile õhtul olime veel üle kontrollinud, et kust tee täpselt läheb, et hommikul eksimisvõimalust või liigset otsimist ei oleks ja teele. Vahemärkusena nii palju, et see teelõik on küll seninähtutest kõige halvemini tähistatud. Kui üldiselt on olulised

Sõidame siis edasi ja tee läheb aina ülespoole. Kell näitab juba 1200 meetri peale jõudmist, kui järgmine vaatekoha märk ees paistmas. Tõmbame parklasse ja autost välja, et nüüd on see õige koht. Mingi jalgrada läheb parklast eemale ja me ka kohe seda mööda liikuma. Ikka üles ja üles. Kell näitas 1300 meetrit ja siis aitas. Tunde järgi oleks saanud sadakond meetrit veel tõusta, aga et point selles, et see pole see lubatud vaatekoht, siis päris mäetippu ronima ei hakanud. Aga lumepiirist olime juba kõrgemal. Ümberringi oli rohkem valget kui rohelist pinda. Õhutemperatuur oli ka auto kraadiklaasi järgi ainult 4 kraadi ja et puhus ka kerge tuul ja mingit niiskust tuli ka natuke alla, oli õhk päris talvine. Egas midagi, 1300 meetrit piiriks, kus käinud oleme ja alla parklasse tagasi. Parklas oli veel üks vaatamisväärsus – innovaatiline peldik. Üks sein päikesepaneeliks, teine sein uste jaoks, maja nagu moodsa kunsti muuseumist. Ja ega seestki suurt teistmoodi polnud, roostevabast ja liimpuidust uksed-seinad, täisautomaatne vee ja seebi etteandmine, lisaks turbo kätekuivati, ehk et tunne, nagu oleks roboti käte vahele sattunud. Tehnika viimane sõna pilvede all, 1200 meetri kõrgusel.

Kuna oli juba kerge segadus tekkinud, et oma arust olime tippu jõudnud ja oodatud vaateplatvormi pole kuskil, siis kas tõesti millestki valesti aru saanud. Otsustasime, et sõidame kuni tee hakkab allapoole minema, siis pöörame ringi, et mitte neid hirmsaid 180 kraadiseid kurve läbida, mis kaardi peal tee teises otsas näha olid. Liikusime siis vaikselt edasi ja et olime üleval platool, siis laskumist ei kuskilt, vaid üks järjekordne parkla ja jalgraja märk tulid vastu. Et olime juba mägedes rännanud, siis see jalgrada jäi meie poolt võtmata ja tekkis taas küsimus, kuhu nüüd. Et olime juba 2/3 teekonnast läbinud, tekkis õigustatud küsimus, et milleks enam tagasi pöörata, kui edasi minnes on mägiteed oluliselt vähem kui tagasi minnes. Ja ega pikalt mõelnudki, läheme otse edasi ja tuleme tunneli kaudu maja juurde tagasi. Ongi tore, saame kodus öelda, et oleme maailma pikima tunneli kaks korda läbi sõitnud. Tee hakkas allapoole minema ja kui olime jõudnud 700 meetri poole, nägime ka oma sihtpunkti, 30 meetrit kaljunukist eemale ulatuvat vaateplatvormi. Oh seda rõõmu. Ja kinnitan, see sõit oli seda väärt. Vaade, mis avanes sellest vaatekohast Sognefjordi lõpule, ümbritsevatele mägedele ja allolevale Aurlandi külale, oli hingemattev. Olin Marele lubanud, et söön oma mütsi ära, kui talle see mägiretk ei meeldi ja kuni selle hetkeni oli veel õhtune menüü riidemaitseline. Nüüd oli aga pilt selge, müts jääb kappi riiulile ka täna õhtul.
See et vaateplatvormist allapoole minev tee oli nii keeruline, et korra tuli isegi tagurdada, ei läinud enam Marelegi eriti korda – need 4-5 180 kraadist kurvi mäe nõlval polnudki äkki enam hirmsad ja 24,5 km tunnelgi tundus tagasiteel juba nii kodune, et ei mingeid emotsioone. Sedavõrd võimsalt oli vaatepilt mõjunud.
Hommikupoolne aeg oli olnud taas kord üks ilusamaid kogu reisi jooksul, nüüd autole maja taha ja Oslo poole teele. Enne veel, kui maja sappa haakida, oli vaja leida mingi vaba wifi koht, et eilne päev blogisse üles

Tänasest päevast veel üks natuke halvamaiguline juhus, mis aga lõppes ilma igasuguste tagajärgedeta, v.a. kerge närvikõdi 1000 m kõrgusel mägedes. Nimelt oli reaalne oht, et tuleb jalgratas võtta ja teadmata kaugele ja teadmata kuhu minna bensiini otsima. Hommikul oli veel pool paaki täis, millest pool sai ära kulutatud mägedes tuuritamisele. Et külas, kust hommikul mäkke ja lõuna paiku uuesti Oslo poole startisime oli bensiini liiter 15,04 krooni (üle 2 euro) ja et liikuma pidime mööda riikliku tähtsusega maanteed ja et bensiini oli 100 km jagu veel paagis, oli ilmselge, et nii kallist kütust ei tangi ja et küll suure tee peal on odavamad

Ja kergendus suur, kui öeldi, et bensiinijaam 10 sõiduminuti kaugusel. Kallasin olemasolevad 2 liitrit paaki ja õnnelikult edasi. Iga seisva auto ja inimese juures tegime veel igaks juhuks peatused, et üle küsida, et äkki kogemata mööda sõitnud, aga kõik läks hästi ja varsti hakkas Statoili lipp paistma. Bensiin küll kallim kui kogu reisi jooksul kuskil näinud, aga küll oli hea tunne püstol paaki pista ja voolava bensiini häält kuulda.

Nii et siit moraal, ka kõige suurema maantee peal võib bensiijaamavabasid kohti olla ja reisile minnes peab 5 liitrine tagavara kanistris olema. Too või see 5 liitrit koju tagasi, aga olgu ta reisil kogu aeg olemas. Igasuguseid ootamatusi võib juhtuda ja sõltuvalt autost, saab 5 liitriga vähemalt 30 kilomeetrit edasi ja see võib olla pääsemiseks. Endale on see heaks õppetunniks tulevikus.
Kokkuvõtvalt päeva kohta võiks öelda, et oli kõike, pööraselt vapustavat mägironimist ja vaateid fjordile ning mägedele, oli närvikõdi otsasaava bensiini pärast, järgnevat rõõmu autoga bensiinijaama jõudmise üle, mõned ilusad mägijõed Oslo tee peal ja tänaseks päevaks juba tavapäraseks saanud mäed ja mägijärved kahel pool teed. Homme jõuame Oslosse, kuhu esialgse plaani järgi jääme kolmeks päevaks.
Pildid:
1. Tee taevasse
2. Platool 1300 meetri kõrgusel
3. Vaateplatform 600 m kõrgusel õhus
4. Vaade vaateplatformilt
5. Õhtune pasta valmimas
No comments:
Post a Comment