4. Päev
(12.07)
Östersund - Trondheim
Kokku läbisõit 290 km
Kokku läbisõit 290 km
NORRASSE JÕUDMISE PÄEV
Et eile sai magama jäädud juba kaheksa paiku, siis täna
hommikul väga palju peale kaheksat enam voodis olla ei jõudnud. Aga uneaega
tuli 12 tundi kindlalt täis, nii et üks hommik võib ka veidi varem tõusta. Pool
üheksa olime voodist väljas ja veel tunni pärast ka kohvi joodud. Natuke veel
ringutamist-aigutamist ja kümne paiku tüürisime
Östersundist välja. Enne sai veel täpselt järgi vaadatud, et Norra piirini 160
km, et jumala eest seda viga ei teeks, et tühja paagiga Norrasse sisse sõidaks.
Ilm küll parem kui eile, aga tee suht sama igav kui seda möödunud päev näitas.
Punakaspruunid hooned paremal ja vasakul, pisikesed külakesed tee peal, liiklus
hõre ja inimesi näha pole. Esimene helgem hetk oli Are-sse sissesõit. Ikkagi
Rootsi kuulsaim suusakuurort, mis isegi suve arvestades oli suhteliselt elav.
Osa suusalifte töötasid ja matkavarustuses inimesi oli päris palju. Mis seal
salata, endalgi tekkis tahtmine paksema tallaga saapad jalga venitada ja
suusaliftiga üles mäkke sõita. Aga et ilm oli selline uduse ja vesise
vahepealne ja et Marel olid kõige sobivamad jalatsid kummisäärikud, siis jäi
see matk ainult ilusaks mõtteks. Peale Aret muutus vaatepilt endiseks, ehk et
ei midagi huvitavat kuni Norra piirini. Umbes 40 km enne piiri hakkasin
mõtlema, et järgmises bensukas tuleks paak täis võtta, siis äkki rahulik, et ei
peaks piirikülas järjekorras seisma. Ok, sõidetud siis 10 km, ei ühtegi
bensukat, vee 10 km ja ikka ei ühtegi bensukat ja ka järgmise 10 km jooksul
mitte ühtegi. OK, pilt selge, kindlasti on enne piiri bensiinijaam, mis Norra autosid
umbselt täis. Aga üllatus oli suur, kui enne piiri oli üks pisike bensiinijaam,
mis teest kaugel eemal. Kuna tankida oli vaja, siis keerasin külla sisse.
Üllatus oli aga suur, kui bensijaamas 95 bensiini polnudki. Ok, võtan siis
96-te, mis pasarkümmend ööri kalim, aga ka see oli otsa saanud. Küsisin siis,
et kus lähim bensiinijaam asub. Sain vastuseks, et paar miili Norra poole.
Tore, eks sõiame siis sinna. Aga õnnetuseks oli poole kildi pärast juba Norra
piir. Ei jäänudki muud üle kui tagasi sinna külla sõita ja paak 98-t täis
tankida. Tunduvalt kallim kui 95, aga siiski soodasm kui Norras.
See nagu tänase päeva suurim üllatus, et kahe riigi bensiinihinnad nii erinevad ja rootsi pool pole ühtegi tanklat, mis Norrakatele odavat bensiini pakuks ja selles ainukeses olemasoleva bensiinijaamas polnud ei 95 bensiini, ega ühtegi Norra autot. Koli või ise siia ja pane äri püsti.
Ennelõunal jõudsime siis Norrasse ja üllatus, selgelt oli aru saada, et oleme Norras. Ei mõtle siin kitsamat teed ja 60 ning 70 märke iga paarisaja meetri tagant, vaid loodust, mis muutus koheselt peale piiri. Järsku ilmusid puude tagant kivised mäed, lumi mäe tippudel ja ka taimestik muutus teiseks. Mis taimestikus muutus, ei oska öelda, aga visuaalselt oli pilt äkki teistsugune- Täielik maagias, riigipiiriga muutub kõik, alates liiklusest, lõpetades loodusega. Raske isegi kirjeldada seda äkilist üleminekut. Aga võrreldes Rootsiga oli kogu ümbrus järsku huvitavamaks muutunud. Mõnikümmend kilti enne trondheimi läks tee laiemaks ja teedele ilmusid tasulise tee märgid. Ühele ida eurooplasele kohaselt ei teinud nendest muidugi välja. Kuna tõenäosus, et enne trondheimi meid rajalt maha ei võeta, oli suur, andsime aga tuld. Teises tasulise tee punktis märkasin, et terve tee oli kaameraid täis ja et kirjad olid väljas, et automaatne kontroll. Selge, nagu kesk euroopa maades, kus ostad bensukast kleepsu ja kaamera loeb selle su auto akna pealt ära. Kuna sõita oli aga kümmekond kilti Trondheimini, siis ei hakanud väga pabistama ja oletusi tegema, et kuidas süsteem töötab, vaid andsime aga minna, et küll kämpas saab asja uurida, et kuidas ja kellele maksta.
See nagu tänase päeva suurim üllatus, et kahe riigi bensiinihinnad nii erinevad ja rootsi pool pole ühtegi tanklat, mis Norrakatele odavat bensiini pakuks ja selles ainukeses olemasoleva bensiinijaamas polnud ei 95 bensiini, ega ühtegi Norra autot. Koli või ise siia ja pane äri püsti.
Ennelõunal jõudsime siis Norrasse ja üllatus, selgelt oli aru saada, et oleme Norras. Ei mõtle siin kitsamat teed ja 60 ning 70 märke iga paarisaja meetri tagant, vaid loodust, mis muutus koheselt peale piiri. Järsku ilmusid puude tagant kivised mäed, lumi mäe tippudel ja ka taimestik muutus teiseks. Mis taimestikus muutus, ei oska öelda, aga visuaalselt oli pilt äkki teistsugune- Täielik maagias, riigipiiriga muutub kõik, alates liiklusest, lõpetades loodusega. Raske isegi kirjeldada seda äkilist üleminekut. Aga võrreldes Rootsiga oli kogu ümbrus järsku huvitavamaks muutunud. Mõnikümmend kilti enne trondheimi läks tee laiemaks ja teedele ilmusid tasulise tee märgid. Ühele ida eurooplasele kohaselt ei teinud nendest muidugi välja. Kuna tõenäosus, et enne trondheimi meid rajalt maha ei võeta, oli suur, andsime aga tuld. Teises tasulise tee punktis märkasin, et terve tee oli kaameraid täis ja et kirjad olid väljas, et automaatne kontroll. Selge, nagu kesk euroopa maades, kus ostad bensukast kleepsu ja kaamera loeb selle su auto akna pealt ära. Kuna sõita oli aga kümmekond kilti Trondheimini, siis ei hakanud väga pabistama ja oletusi tegema, et kuidas süsteem töötab, vaid andsime aga minna, et küll kämpas saab asja uurida, et kuidas ja kellele maksta.
Etteruttavalt võib öelda, et poole aasta jooksul ootan nüüd
arvet kiirtee kasutamise eest. Põhimõtteliselt on variante kaks. Kas ostad
mingi kleepsu ja kasutad seda, kuni ettemaksu on või sõidad rahulikult tolli
punktidest läbi ja ootad arvet koju. Asi selles, et kaamerad pildistavad
kõikide autode numbrid ja vastavalt saadavad arve auto omanikule. Kirjas on, et
süsteem töötab ka välismaiste numbrimärkide korral, aga eks näe, milla ja mis
summas ma arveid saama hakkan. Kusjuures sama süsteem toimub ka
praamiliikluses, ehk et sõidad autoga otse praamile ja arve saadetakse hiljem
auto omanikule koju. Eks paari päeva pärast saan selle järgi proovida. Kuna Trondheimist
liigume Bergenisse mööda rannikut, siis praamisõite tuleb kokku mingi 5 või
rohkemgi.
Oma pisikese kämpa leidsime Klaara abiga kiirelt üles ja ka
koha saime parima. Ainult , nagu Norrale kohane, hinnad on krõbedad. Kui
rootsis maksime kämpa eest 225 sekki öö, siis Norras 275 ja seda norra kroonis,
mis rootsi omast 20% kallim.
Täna kuskile välja
rändama ei lähe. Võtame homme täis Trondheimi päeva. Hommikul autoga
linna serva ja edasi ratastega linna. Arvestades kui hea oli rattaga Uppsalas
liigelda, peaks siin olema olukord sarnane. Aga eks näe.
Pildid:
1. Esimene kilomeeter Norras
2. Tere Tulemast Norrasse
3. Tere Norra 2
4. Kämpa Trondheimis
No comments:
Post a Comment